fbpx

Różnice i podobieństwa ERP i CRM – Sylwia Wójcik

General Manager
Słowa kluczowe:
crmsystem ERPwiedzawybór systemu

Coraz częściej w kontekście zarządzania firmami i ułatwiania pracy możemy spotkać się ze skrótami ERP i CRM. Bardzo często firmy informatyczne oferują oba typy systemów. Jakie są więc różnice i podobieństwa ERP i CRM? W tym krótkim artykule pokazujemy najważniejsze różnice i podobieństwa ERP i CRM.

Trochę teorii

ERP a CRM

Systemy ERP (np. Dynamics 365 Business Central, RamBase, SAP S/4HANA) służą do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa (Enterprise Resource Planning) natomiast systemy CRM (Dynamics 365 Sales, Marketing, Salesforce) do zarządzania relacjami z klientem (Customer Relationship Management). W tradycyjnym podejściu były to dwa oddzielne systemy, działające niezależnie od siebie. Obecnie jednak coraz częściej ERP i CRM współpracują. Zmieniła się również rola współczesnych systemów ERP, które w coraz większym stopniu odpowiadają za zarządzanie wszystkimi obszarami firmy (również sprzedażą i kontaktem z klientem). Takie systemy posiadają wbudowany moduł CRM.

Obecnie możemy spotkać rozwiązania, w których system CRM to część systemu ERP. Jednak są firmy, które będą potrzebowały systemu jedynie ERP lub tylko rozbudowanego CRM’a.

Zobacz także:

Jakie są różnice pomiędzy ERP a CRM a jakie podobieństwa?

System ERP przede wszystkim skupia się na zarządzaniu i optymalizacji pracy. Wspiera działy finansowe, kadrowe, logistykę czy produkcję. System CRM pomaga w utrzymaniu dobrych relacji z klientami, zarządzania działaniami marketingowymi i sprzedażowymi.

ERP i CRM – podobieństwa

Oba systemy pomagają w zarządzaniu i w codziennej pracy. Pomagają również w optymalizacji procesów. Zbierają i przetwarzają dane, ułatwiając ich analizę czy tworzenie raportów. Wiele z systemów ERP i CRM sygnalizuje również jakie kolejne kroki powinien wykonać dany pracownik. Upraszczają i automatyzują codzienne zadania. Odpowiednio dobrane systemy zwiększają produktywność pracowników, a co za tym idzie, podnoszą efektywność całej firmy. Systemy ERP i CRM minimalizują również ryzyka występowania błędów w procesach.   

Różnice między systemem ERP a CRM

W dużym skrócie można powiedzieć, że system ERP pomaga zarządzać tym, co jest w środku firmy, a CRM tym, co jest na zewnątrz. Systemy ERP projektowano z myślą o przetwarzaniu danych związanych z transakcjami/zasobami materialnymi. W konsekwencji świetnie radzą sobie z ewidencją towarów, materiałów, środków finansowych. Nieco gorzej jest z obsługą interakcji ze światem, obiegu informacji, workflows, itd. I tu warto zastosować moduły/systemy CRM, które z kolei stworzono do zarządzania interakcjami, relacjami i mniej strukturalnymi danymi.

Różnice i podobieństwa ERP i CRM

System CRM ma mniejszy zasięg wsparcia. Skupia się na procesach marketingowych, sprzedażowych i relacjach z klientami. Pomaga dbać o dobry wizerunek firmy i jak najlepiej zarządzać lejkiem sprzedażowym. System ERP dba o to, aby procesy wewnętrzne były realizowane na jak najwyższym poziomie. ERP zbiera dane ze wszystkich działów (np. zakupy, produkcja, logistyka, magazyn, finanse), integruje dane oraz pomaga usprawniać pracę i współpracę danych zespołów. Podnosi efektywność pracowników. Równocześnie poprawia przepływ informacji w firmie.

ERP a CRM – współpraca

System CRM jest więc odpowiedzialny za napędzanie sprzedaży i zarządzanie relacjami z klientami. Podczas gdy system ERP ma za zadanie kontrolować jakość i terminowość jej realizacji. Jeśli systemy odpowiednio ze sobą współpracują, mogą znacząco usprawnić pracę całej firmy i poprawić jej wyniki finansowe.

Nie da się jednoznacznie określić, który system jest kluczowy dla sprawnego zarządzania firmą i optymalizacji procesów. W większości organizacji dobre efekty przyniesie połączenie obu rozwiązań i dobra ich integracja.  Wiele rozwiązań ERP i CRM można świetnie ze sobą zintegrować. Niemniej, wszystko będzie zależało od profilu Twojej firmy i jej kluczowych procesów.

Powyższe zestawienie to ogólne porównanie ERP i CRM – różnic i podobieństw. Bardziej szczegółowe zestawienie musiałoby obejmować dane systemy, ponieważ jak wspomniałem na początku, z każdym rokiem systemy ewoluują przejmując również dodatkowe funkcje (poza standardowymi funkcjonalnościami ERP i CRM).

Jeśli chcesz wiedzieć, jakie rozwiązanie najlepiej sprawdzi się w Twojej firmie, możesz umówić się na bezpłatną konsultację.

    Umów się na bezpłatną konsultację
    Więcej
    Więcej
    Poprzednia wypowiedź Następna wypowiedź